5 błędów branży beauty. Czego uniknąć, by rozwinąć biznes

Konkurencja w branży beauty rośnie, a tempo jej rozwoju nie maleje. Dla wielu własny salon jest spełnieniem marzeń. Czego unikać, by rozwinąć biznes? Na jakie 5 błędów branży beauty szczególnie uważać?

1. Brak odpowiedniego przygotowania biznesowego

W tym punkcie de facto można zamknąć wiele pozostałych. Stworzenie własnego salonu kosmetycznego dla wielu wizażystek, fryzjerek, manicurzystek to spełnienie marzeń. Pracowanie wyłącznie na własne konto jest kuszącą wizją. Jeśli ma się odpowiednie umiejętności i zaufane grono klientek, nic nie może pójść niezgodnie z planem, prawda?

Niestety, założenie własnego biznesu jest nie jest taką łatwą sprawą. Najpierw należy stworzyć biznesplan, który nie tylko określi charakter salonu i drogę jego rozwoju, ale również możliwości budżetowe i perspektywiczne założenia finansowe. Te ostatnie wielokrotnie mijają się z rzeczywistością. Wynajem, koszta zakupu sprzętu, produktów, mediów, wyposażenia gabinetu, a także zatrudnienia dodatkowej obsługi niejednokrotnie przewyższają pierwotne ustalenia. Należy więc wziąć pod uwagę, że finansowy margines powinien być spory, by jeszcze przed startem działalności nie zostać przytłoczonym wielkością kosztów. Może warto zacząć od wynajęcia mniejszego pomieszczenia niekoniecznie w centrum miasta i jakością usług przekonać do siebie nieco mniejszą, ale za to wierną, lokalną klientelę?

Do prowadzenia biznesu nie wystarczy zapał i technika, ale potrzeba też stosownej wiedzy. Na początku przyda się więc doradztwo doświadczonych „osób trzecich”. Kwestie księgowości, rozliczania usług, a także podatków to dla wielu startujących przedsiębiorców w branży beauty trudny orzech do zgryzienia. Kierując się zasadą, że lepiej zapobiegać niż leczyć, warto najpierw zaznajomić się z prawnymi podstawami i kwestiami niezbędnymi w organizacji biznesu, niż później starać się rozwiązywać ewentualne problemy.

2. Zaniedbanie promocji i marketingu

W dzisiejszych czasach żadna firma nie może funkcjonować bez odpowiedniego zaplecza promocyjno-marketingowego. Nieujęcie tego elementu w czasie przygotowań do otwarcia własnego biznesu jest dużym i niestety często spotykanym błędem.

Jedną z pierwszych rzeczy, o której powinien pomyśleć przyszły przedsiębiorca, jest promocja marki w mediach społecznościowych. Inspiracji jest wiele. Urodowe atelier prześcigają się w layoutach stron internetowych, używanych szablonach graficznych czy też innowacjach w wykorzystaniu choćby Instagrama (stawianie na angażujące relacje, wykorzystanie kafelkowych fotografii). Warto zaznajomić się z trendami i zainspirować, by samemu stworzyć coś satysfakcjonującego estetycznie i oryginalnego.

Przy biznesplanie i rozpisaniu kosztów nie można zapomnieć o wydatkach związanych z promocją i marketingiem. Należy zastanowić się, jaka jest grupa docelowa i zasięg działania gabinetu. To pomoże przy pozycjonowaniu firmy w Google, reklamach Facebooka i Instagrama czy też w lokalnych radiostacjach.

Ważnym elementem tego aspektu prowadzenia biznesu jest też przygotowanie rabatów, pakietów i promocji. Mogą one zachęcić nowych klientów do skorzystania z usług, a starych skłonić do powrotu.błędy branży beauty

3. „Przecież najważniejsze, by biznes był dochodowy”

Dla wielu osób praca jest wymuszoną koniecznością, która pozwala się utrzymać. Kiedy dana osoba decyduje się jednak na wykonanie kroku w przód i założenie własnego przedsiębiorstwa, raczej powinna lubić to, co robi.

Ważne jest to, by nie zapomnieć, dlaczego się to robi. Jeśli nie z pasji, praca szybko zamieni się w męczącą rutynę tym trudniejszą, że z pełnym pakietem odpowiedzialności na barkach młodego biznesmena. Nawet jeśli będzie przynosić zyski, to chyba nie do końca chodziło tylko o nie, prawda?

Dlatego właśnie warto w każdej czynności stawiać na swój rozwój i podchodzić do biznesu kreatywnie. Może do głowy przyjdzie jakaś nowa fryzura lub makijaż, której nie stworzy nikt inny? A może szkolenie okaże się inspiracją, której potrzeba, by jeszcze bardziej pobudzić satysfakcję z pracy? Należy zrobić wszystko, by nie wpaść w wir mechanicznego wykonywania obowiązków.

4. Wieczna samodzielność

Osoby wykształcone w branży beauty, które zakładają własny biznes, automatycznie z makijażystek czy fryzjerów stają się biznesmenami. Bardzo często początki wymagają pełnego zaangażowania i są stworzone na bazie jednoosobowej działalności gospodarczej. Właściciel nie tylko sam wykonuje wszystkie zabiegi, ale również prowadzi sprawy finansowe, a nawet sprząta!

Dla jednej osoby to zdecydowanie za dużo. Warto więc na początku znaleźć kogoś do pomocy, by obowiązki nie przytłoczyły już na starcie.

5. Postawienie na oszczędność

Jedną z pierwszych rzeczy, którą powinna zrobić osoba stawiająca pierwsze kroki w branży beauty, to zastanowienie się, z jakich zabiegów sama chciałaby korzystać. Budowanie jakości to podstawa każdego początkującego przedsiębiorcy. To właśnie dzięki niej klienci wrócą po więcej i przyprowadzą ze sobą kolejnych.

Choć założenie własnego salonu jest kosztowne, nie należy oszczędzać na takich rzeczach, jak produkty. Jeśli coś zostało wypróbowane i wiadomo, że działa, to powinno się po to sięgnąć nawet jeśli cena jest wyższa. Dlaczego? Bo założenie biznesu jest wystarczająco stresogenne. Nie warto dokładać sobie zmartwień przez operowanie produktami, których nie jest się w stu procentach pewnym.

Warto wyeliminować te 5 błędów branży beauty już na starcie! A nowości z dziedziny beauty, usług i wyposażenia sprzętu można poznać na targach B2Beauty Trends Show, które odbędą się 6 maja 2021 w Warszawie. Zarejestruj się już dziś! 

Sprawdź nas także na Facebooku:

B2Beauty Trends Show

B2Beauty Trends Show Team

Zobacz również

Ile czasu powinno trwać wykonanie makijażu?

Prowadzisz studio wizażu lub salon kosmetyczny, w którym jedną z usług jest makijaż? Zastanawiasz się ile czasu powinna trwać ta…

Ogromny krok w rozwoju branży beauty. B2Beauty Trends Show za nami

Pierwsza edycja B2Beauty Trends Show za nami. Była to wyjątkowa okazja do zagłębienia się w tajniki branży beauty i poznanie…

Informacje organizacyjne dotyczące targów B2Beauty Trends Show

Szanowni Państwo, Już w najbliższy poniedziałek widzimy się na targach B2Beauty Trends Show. Poniżej komplet informacji. Wydarzenie: B2Beauty Trends Show…